Kokemuskoulutusmateriaalit
Kokemuskoulutuksia järjestetään Suomessa hyvin vaihtelevin sisällöin, menetelmin ja laajuuksin. Siksi on tärkeää huolehtia koulutusten laadusta, vertailukelpoisuudesta sekä vastuullisuudesta. Täältä löydät materiaalia koulutusten laadunhallintaan, kehittämiseen ja käynnistämiseen.
Koulutusmateriaalipankki
Koulutusten kehittämisessä voi olla hyödyllistä perehtyä muiden koulutusten sisältöihin ja rakenteisiin. Tästä listasta löydät esimerkkejä hankkeen yhteistyökumppaneiden koulutusten materiaaleista.
Koulutuksia
Oppilaitosyhteistyön malleja
Toiminnassa voi olla hyötyä myös esimerkiksi seuraavista:
Paikko
Hankkeessa hyödynnettiin osaamisen tunnistamisen järjestelmä PAIKKOa. Tämä mahdollisti läpinäkyvyyden ja vertailtavuuden muuten niin moninaisessa kokemusasiantuntijakoulutuskentässä.
Vaikka kokemuskoulutuksia järjestetään erilaisista lähtökohdista, erilaisilla tavoitteilla ja erilaisilla sisällöillä, on kuitenkin kouluttautujien ja kokemustoiminnan kannalta tärkeää, että koulutuksia olisi mahdollista vertailla keskenään. Koulutusten laadun kehittämisen lisäksi hankkeen tavoitteena on kokemuskoulutuskentän yhtenäistäminen. Yhtenäistäminen ei kuitenkaan tarkoita yhdenmukaistamista vaan vertailukelpoisuuden vahvistamista.
Hankkeen kautta oli mahdollista saada PAIKKO osaamisen tunnistamisen järjestelmä käyttöön omassa organisaatiossa, mutta yhteistyö on tältä osin päättynyt. Ole yhteydessä suoraan PAIKKOon, jos yhteistyö heidän kanssaan kiinnostaa.
Koulutuksen laatu
Koulutuksen laatu syntyy useasta tekijästä. Laadukkaan koulutuksen luomisessa ja kehittämisessä voi hyödyntää Opintokeskus Siviksen materiaaleja:
Koulutuksen käynnistäminen
Mikäli olet kiinnostunut käynnistämään kokemuskoulutuksen, voit aloittaa esimerkiksi seuraavista askelmista:
- Pohdi, miksi koulutatte. Mihin tehtäviin koulutettavat sijoittuvat?
- Tarkastele Kasvatus- ja ohjausalan tutkinnon osan
”Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen” ePerusteiden ammattitaitovaatimuksia.
Mitkä tavoitteista sopisivat koulutuksiinne?
- Mitä osaamista opiskelijanne tarvitsisivat koulutuksesta?
- Mitä sisältöjä pystyisitte kouluttamaan oppimisympäristöissänne = koulutukset, (työ)toiminta tms.?
- Mitä muuta koulutuksenne voisi sisältää?
= Onko ePerusteiden ammattitaitovaatimusten ulkopuolella sisältöjä, jotka haluaisitte mukaan koulutuksiinne? - Mitkä ovat kohderyhmänne erityispiirteet,
jotka täytyisi ottaa huomioon koulutuksia suunniteltaessa? - Tarkastelkaa mahdollisia muita vastaavia koulutuksia:
Löytyykö muilta toimijoilta hyviä vinkkejä sisältöihin, rakenteisiin tai kokonaisuuksiin? - Rakentakaa teille sopiva opintokokonaisuus.Ottakaa huomioon ainakin:
- kohderyhmän erityispiirteet
- koulutuksen osaamistavoitteet (ammattitaitovaatimukset ePerusteista / muut sisällöt)
- koulutuksen käytäntö ja resurssi = opettaja, tilat, aikataulut, välineet, alustat
- koulutuksen markkinointi, arviointi ja kehittäminen